Aktualności

Udział Saber w naborze konkursu FERC 01.01

SABER sp. z o.o. w dniu 17 października 2023 roku złożył wnioski na obszary konkursowe dla Działania FERC 01.01 – Zwiększenie dostępu do ultraszybkiego internetu szerokopasmowego (nr FERC.01.01-IP.01-001/23) 


W dniu 21 listopada 2023 roku SABER sp. z o.o.  w Warszawie otrzymał z Centrum Projektów Polska Cyfrowa wezwanie do uzupełnienia braków formalnych poprzez udzielenie wyjaśnień w zakresie oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa.


SABER sp. z o.o. w Warszawie w dniu 27 listopada 2023 roku udzielił wszelkich wymaganych informacji wskazując, iż posiada należyte zasoby organizacyjno-finansowe. Tym samym SABER sp. z o.o. w Warszawie został zaakceptowany przez instytucję Centrum Projektów Polska Cyfrowa („CPPC”) i skierowany do oceny merytorycznej. Przedmiotowym pismem SABER sp. z o.o.  w Warszawie


W dniu 13 grudnia 2023 roku SABER sp. z o.o.  w Warszawie otrzymał z CPPC wezwanie do uzupełnienia braków merytorycznych poprzez udzielenie wyjaśnień w zakresie dodatkowych informacji merytorycznych dotyczących koncepcji technicznej przedsięwzięcia.


SABER sp. z o.o. w Warszawie w dniu 18 grudnia 2023 roku udzielił wszelkich wymaganych informacji i przesłał dodatkową dokumentację tym samym SABER sp. z o.o. został ponownie zaakceptowany przez instytucję Centrum Projektów Polska Cyfrowa („CPPC”).


Pismem z dnia 5 stycznia 2024 roku CPPC poinformował SABER sp. z o.o. w Warszawie, iż uzyskał ocenę pozytywną i tym samym został wybrany do dofinansowania przez Komisję Oceny Projektów oraz został umieszczony na Ogólnopolskiej liście rankingowej. Jednocześnie CPPC wezwał SABER sp. z o.o. w Warszawie do przesłania następujących dokumentów niezbędnych do zawarcia umowy o dofinansowanie.


W dniu 29 stycznia 2024 roku CPPC z nieznanych przyczyn z naruszeniem prawa poinformowało SABER sp. z o.o.  w Warszawie o braku możliwości zawarcia umów o dofinansowanie w zakresie ww. projektów z uwagi na fakt, iż zachodzą obawy wyrządzenia przez wnioskodawcę szkody w mieniu publicznym w następstwie zawarcia umów o dofinansowanie projektu z powodu braku zdolności finansowych i operacyjnych do ich realizacji powołując się zupełnie niezrozumiale na art. 61 ust. 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz.U. z 2022 r. poz. 1079, z późn. zm., dalej jako „ustawa wdrożeniowa”). CPPC jednocześnie poinformowało, iż SABER sp. z o.o. w Warszawie nie przysługuje prawo do wniesienia protestu.


Instytucja CPPC dokonała swobodnej bezpodstawnej wykładni niniejszego artykułu ustawy wdrożeniowej, nie łącząc przedmiotowego prawa choćby z wysokością potencjalnej szkody. CPPC w tym miejscu wykreowało samowolnie bezpodstawne arbitralne rozstrzygnięcie przyznając sobie daleko idącą swobodę decyzyjną przy ocenie okoliczności uzasadniających odmowę przyznania dofinansowania.


W tym miejscu należy podkreślić, iż zarówno w stosunku do SABER sp. z o.o. czy też jedynego wspólnika ALFA sp. z o.o., osób zarządzających, wspólników nigdy nie było prowadzone jakiekolwiek postępowanie, o którym mowa w art. art. 61 ust. 4 ustawy wdrożeniowej.


Dodatkowo w tym miejscu należy wskazać, iż hipoteczna teza o rzekomym braku zdolności finansowych i operacyjnych do realizacji projektu nie jest zawarta w art. 61 ust. 4 ustawy wdrożeniowej, a co za tym idzie jest to bezpodstawna jednostronna decyzja funkcjonariusza publicznego, która w opinii Spółki wyczerpuje znamiona art. 213 § 2 Kodeksu karnego.


Zastosowanie przez CPPC art. 61 ust 4 ustawy wdrożeniowej niezgodnie z prawem powoduje, iż SABER sp. z o.o. jako niedoszły beneficjent zostanie w praktyce wykluczony z możliwości pozyskania dofinansowania i realizacji planowanego projektu.


SABER sp. z o.o. jest w trakcie postępowania procesowego w Warszawskim Sądzie Administracyjnym w związku z wyżej opisaną sytuacją. Jesteśmy po pierwszych rozprawach i oczekujemy na wyroki WSA.